Szczegółowe dane komórki
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy:
1) w zakresie spraw obywatelskich:
a) prowadzenie ewidencji ludności,
b) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania,
c) obsługa systemu PESEL, prowadzenie kart osobowych mieszkańców i kartoteki byłych mieszkańców.
d) wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość.
e) przy zameldowaniu i zmianie miejsca pobytu osób podlegających obowiązkowi czynnej służby wojskowej przestrzeganie obowiązku poinformowania o tym fakcie wojskowego komendanta uzupełnień oraz wójta gminy z poprzedniego miejsca pobytu.
f) prowadzenie rejestru wyborców i wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania.
2) w zakresie USC:
a) prowadzenie rejestrów stanu cywilnego.
b) wydawanie decyzji administracyjnych wynikających z prawa o aktach stanu cywilnego oraz kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.
c) wystawianie zaświadczeń i odpisów aktów stanu cywilnego.
d) prowadzenie akt zbiorowych do ksiąg stanu cywilnego.
e) powiadamianie urzędów stanu cywilnego i organów ewidencji ludności o sporządzonych aktach stanu cywilnego.
f) sporządzanie sprawozdań statystycznych w zakresie obowiązku ustawowego.
g) przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego, przekazywanie ksiąg stuletnich do archiwum państwowego.
h) przyjmowanie oświadczeń o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa i wyznaczenie terminu zawarcia małżeństwa.
i) przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński.
j) przyjmowanie oświadczeń o uznaniu dziecka, o nadaniu nazwiska męża matki, o zmianie imienia dziecka.
k) przyjmowanie oświadczeń o wyborze nazwiska jakie będą nosić małżonkowie i ich dzieci, o powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa.
l) wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu oraz poza miejscem zamieszkania.
Pracownicy
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy prowadzenie spraw z zakresu akt stanu cywilnego i związanych z nimi spraw rodzinno-opiekuńczych, a w szczególności dotyczących:
l) rejestracji urodzin, małżeństw oraz zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób,
2) sporządzania aktów stanu cywilnego i prowadzenie ksiąg stanu cywilnego,
3) sporządzanie i wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego oraz zaświadczeń,
4) przechowywania i konserwacji ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych,
5) przyjmowania oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz innych oświadczeń zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
6) stwierdzenia legitymacji procesowej do wystąpienia do sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia małżeństwa,
7) wskazywania kandydata na opiekuna prawnego,
8) ewidencja ludności i dokumentów stwierdzających tożsamość,
9) prowadzenie rejestru wyborców
10) sporządzanie spisów wyborców,
11) współpracy z Kościołem i innymi związkami wyznaniowymi.
12) sporządzanie protokołów zawierających ostatnią wolę spadkodawcy
(Pokaż pracowników archiwalnych)